شماره تلفن02122270185
آدرس ایمیلinfo@Candelir.com
  • icon
Whatsapp09395392724
کندل ایران - فروش و خدمات دل در ایران
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مانیتورهای گیمینگ (قسمت 3)

مانیتورها و مانیتورهای گیمینگ

High Dynamic Range یا محدوده دینامیکی بالا (HDR)

مانیتورهای HDR، تصاویر روشن تری با کنتراست بهتری نمایش می دهند و جزئیات بیشتری را در مناطق روشن و تاریک نمایشگر حفظ می کنند. با استفاده از مانیتور HDR، ممکن است بتوانید به راحتی هر چیز محرک را در یک راهروی تاریک در بازی های ترسناک ببینید، یا  روشنایی دلنوازتری از نور آفتاب در بازی های Open-world را مشاهده کنید.

اگرچه با محتوای HDR (که فقط بعضی بازی ها و فیلم ها از آن پشتیبانی می کنند) بهترین کیفیت را دریافت خواهید کرد، این مانیتورها همچنین توانایی پشتیبانی از رنگ 10 بیتی و نور پس زمینه مجهز به طیف وسیعی از رنگ ها در محتوای استاندارد (SDR) را داراست. این نکته را در نظر داشته باشید که اکثر مانیتورهای HDR 10 بیتی نیستند، بلکه نمایشگرهای 8+2FRC هستند که سیگنال ورودی 10 بیتی را می پذیرند.

برای نمایشگرهای LCD، ویژگی بک لایت حرفه ای با نام Local Dimming بسیار مهم است. این ویژگی برای نور پس زمینه پس صفحه امکان کنترل روشنایی پیکسل های LCD را می دهد. Dimming Zone (مناطق کم نور) بیشتر به معنای کنترل دقیق تر، گسترش بیش از حد نور کمتر (که به آن Blooming گفته می شود. یعنی زمانی که مناطق روشن تصویر، نقاط تیره را روشن تر نمایش می دهند) و به طور کلی کنتراست برتر است.

تکنیک های کاهش نور Dimming متفاوت است:

Edge-lit Local Dimming به LED های گوشه های صفحه متکی است تا تصویر را در مناطق محدود کم نور را روشن تر یا تاریک تر کند.

Full Array Local Dimming که به آن FALD نیز گفته می شود، یک گزینه پیشرفته تر از Edge-lit Local Dimming است که معمولا از صدها Dimming Zone در پشت صفحه استفاده می کنند که فقط به گوشه ها متکی نیستند. این گزینه کنترل بیشتر اما همچنان محدود را در رابطه با Local Dimming به مانیتورهای HDR می دهد.

روش ارزیابی مانیتورهای HDR

ارزیابی کیفیت مانیتور HDR به تنهایی دشوار است. شما باید به استاندارهای تایید شده مانیتورهای HDR مانند DisplayHDR VESA تکیه کنید، که کیفیت نسبی مانیتور HDR را با ذکر مشخصات مانند قابلیت Dimming محاسبه می کند.

استاندارد DisplayHDR نسبت به مشخصاتی که به عنوان “معمولی” تبلیغ می شوند، قابل اطمینان تر است. زیرا به تولیدکنندگان این اجازه را می دهد تا نتایج میانگین واقعی را ثبت کنند. پیشنهاد می کنیم به دنبال مانیتورهایی باشید که دارای حداقل مشخصات برای سطوح مختلف DisplayHDR باشند.

در سطوح پایین، نمایشگرهای DisplayHDR 400 می توانند حداکثر روشنایی 400 نیت (در مقایسه با مانیتورهای استاندارد 300 نیتی) را داشته باشند. اما نیازمند محدوده رنگ استاندارد 95% sRGB و عمق رنگ 8 بیتی هستند. DisplayHDR 400 نیازی به Local Dimming پس زمینه ندارند.

در سطوح بالاتر، نمایشگرهای DisplayHDR 600 به روشنایی 600 نیت، طیف رنگی DCI-P3 (که فضای رنگ وسیع تری را ارائه می دهد) 90 درصدی، عمق رنگ 10 بیتی و Local Dimming نیاز دارند.

استاندارد های OLED الزامات بیشتری را برای نشان دادن سطوح عمیق تر مشکی اضافه می کند. DisplayHDR True Black 400 و 500 علاوه بر استانداردهای مشابه حداکثر روشنایی، به سطح مشکی زیر 0.0005 نیز نیاز دارند.

Refresh Rate یا نرخ تجدید

Refresh Rate فرکانسی است که در آن کل صفحه ی نمایش شما Refresh یا تازه سازی می شود. نرخ Refresh Rate بیشتر باعث نرم تر بودن نمایش تصاویر و حرکات در صفحه می شود، سریع تر موقعیت اجسام در حال نمایش را سریعتر به روز می کند.

Refresh Rate بالا به شما در تشخیص دشمنان در حال حرکت در یک بازی اول شخص شوتر (FPS) کمک خواهد کرد، یا وقتی صفحات را پایین می کشید یا برنامه ای را باز می کنید، واکنش نمایشگر روان تر خواهد بود.

Response Rate یا نرخ واکنش بر حسب هرتز محاسبه می شود: برای مثال Response Rate 120 هرتز به این معناست که مانیتور هر پیکسل را 120 بار در ثانیه تازه می کند. در حالی که 60 هرتز زمانی استانداردی برای مانیتورهای کامپیوتر و موبایل بود، امروزه، تولیدکنندگان به طور فزاینده ای این عدد را به مرور افزایش می دهند.

مزایای افزایش Response Rate از 60 هرتز به 120 هرتز و یا حتی به 144 هرتز برای اکثر گیمرها به ویژه علاقه مندان بازی های FPS سریع واضح است. البته GPU (پردازنده ی گرافیکی) کامپیوتر شما نیز باید توانایی اجرای بازی با تنظیمات گرافیکی و رزولوشن مورد نظر در 60 فریم در ثانیه یا بیشتررا دارا باشد.

Refresh Rate بیشتر ردیابی اجسام محرک با چشم را راحت تر می کند. حرکات سریع و تیز دوربین را روان تر نشان می دهد، و تاری صفحه را کاهش می دهد. جوامع آنلاین درباره ی بهبود ارائه شده توسط مانیتورهای فراتر از 120 هرتز اختلاف نظر دارند. اگر به این مانیتورها علاقه دارید، بهتر است ابتدا تفاوت آنها را شخصا بررسی کنید.

صرفا جهت اطلاعات عمومی: رابطه Refresh Rate با Frame Rate

Frame Rate، که بر حسب فریم در ثانیه (FPS) است، تعداد تصاویری را که سخت افزار گرافیکی شما ترسیم می کند را محاسبه می کند. این تست حرکت آنلاین پیشرفت هایی را که گیمرها هنگام ردیابی اجسام محرک با نرخ فریم بالاتر و نرخ تازه سازی مشاهده خواهند کرد را محاسبه کرده و به شما ارائه می دهد.

با این حال، تنها در صورتی می توانید فریم های اضافی را تشخیص دهید، که نمایشگر دارای Refresh Rate مطابق یا بیشتر باشد. بالعکس آن هم همینطور، اگر کامپیوتر شما مجهز به قدرت پردازش مرکزی (CPU) یا پردازنده ی گرافیکی (GPU) کافی نباشد، نمی توانید از Frame Rate بالای مانیتور بهره ای ببرید. بر این اساس، جمع بندی کامپیوتر خود را طوری برنامه ریزی کنید تا بتوانید از سخت افزارهای خود بیشترین بهره را ببرید.

Response Time یا زمان واکنش

Response Time، زمان لازم برای تغییر رنگ یک پیکسل را در میلی ثانیه اندازه گیری می کند. Response Time کمتر به معنای مصنوعات بصری (Visual Artifacts) مانند تاری حرکت (Motion Blur) کمتر یا دنباله های پشت تصاویر متحرک (Trails)، کمتر است.

Response Time باید به اندازه کافی سریع باشد تا با Refresh Rate مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، در نمایشگر 240 هرتزی، هر 4.17 میلی ثانیه (240÷1000=4.17) یک فریم جدید به صفحه ارسال می شود.

تولیدکنندگان اغلب Response Time را بر اساس Grey-to-grey (خاکستری تا خاکستری) محاسبه می کنند، که زمان تغییر رنگ خاکستری یک پیکسل به یک رنگ خاکستری دیگر را محاسبه می کند. عدد ذکر شده میانگین قابل اعتمادی نیست و اغلب نشان دهنده ی بهترین نتیجه سازنده از آزمایشات متفاوت است.

فرآیند شفاف سازی تصویر به نام Override روی نتایج آزمایش تاثیر خواهد گذاشت. Override برای افزایش سرعت تغییر رنگ، ولتاژ بیشتری را به پیکسل ها می دهد. در صورت تنظیم دقیق، Override می تواند Trail های قابل مشاهده و شبح تصویر (تصویر دوگانه ضعیف) را در حین حرکت کاهش دهد. در غیر این صورت، ممکن است مقادیر مورد نظر را چند برابر کرده و باعث ایجاد Visual Artifacts بیشتر بشود.

افزایش Override می تواند نتایج بهتری را در آزمایشات Grey-to-grey به همراه داشته باشد، اما همچنین می تواند Visual Artifacts هایی ایجاد کند که در بهترین نمره Grey-to-grey اثری از خود نشان ندهد. با توجه به تمامی عوامل موثر در Response Time معرفی شده توسط تولیدکننده، بهتر است به منتقدان مستقل این عرصه رجوع کنید؛ به این علت که آنها می توانند Response Time مانیتورهای مختلف از شرکت های مختلف را مقایسه و بررسی کنند.

Input Lag یا تاخیر ورودی

گاهی اوقات گیمرها Response Time را با Input Lag اشتباه می گیرند. Input Lag، تاخیر سیستم قبل از اینکه شما روی صفحه ظاهر شود را در میلی ثانیه محاسبه می کند. تاخیر ورودی بیشتر از آن که دیده شود، حس می شود و اغلب گیمرهای سبک FPS یا Fighting، اهمیت ویژه ای به این قضیه از خود نشان می دهند.

Input Lag یک عارضه جانبی پردازشی است که توسط Scaler مانیتور و وسایل الکترونیکی داخل نمایشگر صورت می گیرد. انتخاب Game Mode در تنظیمات مانیتور شما، اغلب ویژگی های پردازش تصویر را خاموش می کند و Input Lag را کاهش می دهد. غیرفعال کردن V-sync (که از برخی Visual Artifact ها جلوگیری می کند) در منوی تنظیمات گرافیکی بازی نیز می تواند باعث کاهش Input Lag شود.

|برای مطالعه سایر مقالات ما به مجله کندل مراجعه نمایید|

|برای خرید محصولات دل کلیک کنید|

|برای تعمیرات لپ تاپ کلیک کنید|

|کندل ، عرضه کننده محصولات دل در ایران|

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*