Dynamic Resolution Scaling یا (DRS) چیست؟
![](https://www.candelir.com/wp-content/uploads/2022/01/gamer-screen-icons.png)
شاید عبارت “dynamic resolution scaling” یا “DRS” را شنیده باشید. این راهکار در بسیاری از بازی ها برای بهتر عمل کردن سیستم استفاده می شود. در این مقاله ما به شما توضیح می دهیم که این راهکار چگونه انجام می شود و چرا اکثر بازی با از این راهکار استفاده می کنند.
DRS چیست؟
“dynamic resolution scaling” همان تعیین مقیاس رزولوشن است که در کامپیوترها یا کنسول های بازی مورد استفاده قرار می گیرد که در کل برای بهتر کار سیستم استفاده می شود. در زمانی که گرافیک شما بیش از حد یا با فشار زیادی مواجه می شود، “DRS” به کمک شما می آید و برای کاهش فشار به سیستم شما کمک می کند تا تصویر واضح تری به صورت خروجی ارائه کند.
این مورد یکی از راههای کاهش فشار روی GPU است که به نوبه خود میتواند به حفظ فریم ریت سالم کمک کند. بازیهایی که از DRS استفاده نمیکنند، با یک روزاوشن تنظیم شده قفل میشوند و این اتفاق ممکن است کاهش عملکرد را محسوستر کند. همچنین ممکن است توسعهدهندگان را مجبور کند تا روشهای دیگری برای کاهش بار در نظر بگیرند.
این فرایند توسط موتور بازی انجام می شود که می توان رزولوشن (وضوح) تصویر را بالا و پایین کند تا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. توسعه دهندگان در مورد حداقل یا حداکثر رزولوشن صفحه ای که یک بازی می تواند داشته باشد، تصمیم میگیرند که بستگی به سخت افزار مورد استفاده می توان آن را تغییر داد.
اکثر گیمرها متوجه ضعیف شدن رزولوشن صفحه همنگام بازی نمی شوند. تکنیکهای دیگری مانند آنتی آلیاسینگ (anti-aliasing) برای صاف کردن خطوط ناهموار که اغلب با وضوح پایین ایجاد می شوند، استفاده می گردد.
رزولوشن های پایین تر زمان رندر کمتری دارند
DRS یک ابزار مفید است، زیرا زمان رندر GPU را کاهش می دهد. وقتی رندر یک صفحه مدت زیادی طول می کشد فریم ها ازبین می روند، زیرا GPU نمی تواند آنها را در زمان لازم برای رسیدن به فریم ریت مورد نظر ترسیم کند.
برای مثال، یک فریم ریت 60 فریم بر ثانیه، به این نیاز دارد تا GPU در هر 16.66 میلی ثانیه یک فریم جدید ارائه دهد. اگر بیشتر از این زمان ببرد، آن فریم نادیده گرفته می شود و فریم ریت کلی کاهش میابد. فناوریهای نرخ نوسازی متغیر (VRR) با حذف پارگی صفحه، این امر را کمتر به چشم میآورند، در حالی که DRS میتواند به افزایش عملکرد در سراسر صفحه کمک کند.
به عنوان مثال، از آنجایی که تعداد پیکسل ها در یک تصویر 4K چهار برابر بیشتر از یک تصویر 1080p فول HD است، رندر کردن یک تصویر 4K چهار برابر بیشتر از یک تصویر 1080p زمان می برد. کاهش رزولوشن زمان رندر را کاهش میدهد که به GPU فضای اصلی لازم برای رسیدن به فریم ریت مورد نظر را میدهد.
بنابراین اگر یک تصویر 4K با سرعت 30 فریم برثانیه ثابت رندر می شود و می خواهید به 60 فریم بر ثانیه برسد، نصف کردن زرولوشن به GPU این اجازه را می دهد تا با فرض شرایط ایده آل و عدم تغییر سایر تنظیمات، به این هدف برسید.
DRS این فرصت را به شما می دهد تا سایر تنظیمات را رها کنید
رزولوشن تنها بخشی از معادله زمانبندی رندر فریم است. همچنین مواردی مانند سطح جزئیات (LOD)، کیفیت سایه، کیفیت سایه زن و غیره همگی می توانند بر زمان رندر و عملکرد تأثیر بگذارند. کاربران میتوانند از راه های دیگری برای کم کردن کیفیت تصویر برای رسیدن به فریم ریت بالاتر استفاده کنند.
یکی از بزرگ ترین مزایای DRS این است که این امکان را به اغلب کاربران می دهد که بسیاری از تنظیمات دیگر را به حال خود رها کنند تا فقط رزولوشن خروجی کاهش یابد. این مورد به بازی ها اجازه می دهد تا به جز رزولوشن، روی پلتفرم ها یا سخت افزارهای مختلف نسبتاً بدون تغییر به نظر برسند.
خوشبختانه، به غیر از تغییر وضعیت گاه به گاه در یک بازی کامپیوتری، لازم نیست نگران DRS باشید. بازیهای کنسولی به شدت بر این فناوری تکیه میکنند که میتواند در اجرای آنها بسیار متفاوت باشد و اغلب در بهروزرسانیها بر اساس دادههای جمعآوریشده از کاربران توسط توسعهدهندگان و بازخورد گیمرها، تغییر میکند.
سایر مقالات ما در مجله کندل بخوانید
برای خرید محصولات دل کلیک کنید